Vreemde weersomstandigheden in SA - Reisverslag uit Roseworthy, Australië van Annemarie Mens - WaarBenJij.nu Vreemde weersomstandigheden in SA - Reisverslag uit Roseworthy, Australië van Annemarie Mens - WaarBenJij.nu

Vreemde weersomstandigheden in SA

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

19 Februari 2014 | Australië, Roseworthy

Hoi Allemaal!

De motivatie voor mijn literatuurstudie is even ver te zoeken (lees ik val bijna in slaap), dus tijd voor een nieuw verhaaltje!

Ik zal eerst eens proberen kort en bondig mijn opdracht en werkzaamheden uit te leggen..
Ik richt mij op eersteworps zeugen, dus zeugen die voor het eerst drachtig waren, voor het eerst geworpen hebben en volg deze zeugen tijdens de eerste lactatie. In totaal heb ik in deze ronde 12 zeugen tot mijn beschikking. Deze zeugen zijn in 3 treatments onderverdeeld, 3 hebben een kleine litter size van 8 biggen, en de rest hebben 11 of 12 biggen, een grote litter size, de helft van deze grote litter size ondergaat 5 dagen voor spenen split weaning, ik haal een aantal biggen weg zodat ze ook een litter size krijgen van 8. Je kunt je voorstellen, voor een varken die nog nooit biggen heeft gehad en dus nog amper uier ontwikkeling etc heeft maakt het best wel uit of er veel of weinig biggen liggen te zogen. Ik kijk dus naar wat het effect is van de grote of de kleine litter size op de vruchtbaarheid (dmv bloedanalyse, scannen, spenen tot bronst interval) en de lactatie van de zeug (dmv Negatieve energiebalans en het rapporteren hoeveel ze eten dus elke dag een x aantal, wat over is terug wegen, gewicht biggen) en de invloed op de biggen (groei en gedrag). Dit laatste is nog wel interessant, ik kijk of de biggen in zo'n kleine toom bij 1 speen (=tepel) blijven, of dat ze meerderen stimuleren. "Normaal" gesproken blijft een big namelijk de gehele lactatie bij een speen.
De zeugen met een kleine litter size zouden een aantal onaangetaste spenen moeten hebben, en in het project van een volgende student zal er gekeken worden wat er gebeurt als er dus opeens wel 12 biggen aan zo'n zeug zogen die eigenlijk niet genoeg ontwikkelt uier heeft..!
Erg interessant dus, maar ook een boel werk. Het betekent namelijk elke dag 2x gaan voeren (ook de meeste weekeinden!!), op donderdagen weeg ik de biggen, op woensdagen doe ik real time observaties en op andere bepaalde dagen moet ik split weanen, scannen, een bloedmonster nemen, de zeugen wegen, bronstdetectie doen en uiteindelijk ook insemineren. En dan het liefst natuurlijk ook vroeg beginnen want dan nog even door aan de literatuur en de rest van het verslag... Pittig dus! Maar over niet heel lang komen er weer een aantal mensen van vakantie en kunnen we een deel van het werk delegeren. Ik kan natuurlijk ook een heel aantal dingen niet zelf, zoals bloedjes en scannen.. Maar ik leer dus wel een heleboel vaardigheden! Zo heb ik inmiddels het insemineren al onder de knie =)
Ook erg fijn, een andere studente Jemma, doet haar onderzoek bij dezelfde begeleiders, dus kunnen we elkaar een beetje helpen en gezelschap houden.

Blijft er naast al dit werk nog wel vrije tijd over? Niet erg veel dus. 2 weken geleden had ik het weekend vrij en daar heb ik dus maar erg van genoten! Met Malou naar Adelaide geweest voor drankjes en hapjes en het leven in een hostel onderzoeken, niet echt mijn ding maar wel erg goedkoop! De dag erna nam de australische familie van Malou ons mee naar hun beach house in Goolwa... WAUW! Niet normaaaaal hoe mooi die kust was! Het water zo helder... Maar sterk! Hannah probeerde ons te leren bodyboarden, maar dat was echt erg moeilijk! En je voelde ook erg goed hoe gevaarlijk het water kan zijn, je wordt zo meegesleurd in de stroming. We hebben ook daar nog wat plaatsjes bezocht, waaronder Victor Harbor en een heerlijk super Zuid Australisch pasty gegeten.
Afgelopen weekend had ik dus samen met Jemma dienst, en moest ik wel op de campus rondhangen. Op zich niet heel erg, het regende namelijk op do en vrijdag zo erg, dat het nog tot zondag ochtend grauw en relatief koud was. Alleen wel jammer dat mijn huisgenootje Kate net een BBQ had georganiseerd voor haar vrienden. Maar Australiers zouden geen Australiers zijn als ze niet gewoon door zouden gaan. Het regende immers niet meer! Dus Kate en ik hebben 's ochtends mega boodschappen gedaan, 's middags wat vlees en groente voorbereid en 's avonds hup zoveel mogelijk tegelijk op de barbi gooien en (vr)eten maar! Heerlijke Texas steaks, lamb chops, worstjes, gevulde champignons, kangaroo-kebabs, hamburges, ei, bruchetta's en kaas die je ook moet grillen, het was echt een feestmaal! Daarnaast vloeide het nodige wijntje, biertje en cidertje dus was het al met al een zeer gezellige avond. Afgesloten met een ritje op de miniatuur trein op de campus en een film in ons huisje.
Kate en ik hebben vervolgens nog dagen vlees gegeten wat over was..

Ik ben inmiddels de officiele trotse eigenaar van mijn KIA Mentor uit 1999, donkergroen, automaat, stuur aan de verkeerde kant en een heerlijke krakbak! Tijdens de regen kreeg ik natte voeten, geen achterruit wisser en geen signaaltje als de lampen nog aanstaan.. Dus ja op vrijdagmiddag, valentijnsdag stond ik met mijn goeie gedrag bij de piggery, shit de auto start niet. Jemma reed net weg dus die kon ik niet meer aanspreken. Na allerlei mensen gebeld te hebben, heeft de campus Security me gered met een draagbare accu met startkabels! Hoezee! Ik was nog net op tijd voor het romantische skype diner met Maxim..!

Gisteren heb ik eindelijk nog 2 van de 3 onbekende overige huisgenoten ontmoet, Andrew en Alex, 2 onhandige jongens van 21 (of waren ze toch 12..). Ze hebben spullen gedropt en zijn daarna heeeeel snel weer weggevlucht naar de stad. Het schijnen nogal lolbroeken te zijn dus ik ga het beleven!

Het leven gaat hier prima zijn gangetje, ik werk hard, doe af en toe iets leuks en geniet van de zon als die er is. Het is nog steeds een beetje vreemd weer nu hier.. Toch goed dat ik meer dan 1 paar lange broeken heb meegenomen ;) Malou en ik maken elke avond iets vreselijk culinairs en kijken vervolgens lekker bankhangend naar My Kitchen Rules Australia dus dat is wel erg fijn na de lange dagen! Maar begin nu toch wel een beetje het dipje te voelen in de cultuurshock! Een beetje heimwee is normaal toch? Gelukkig hebben papa en mama hun vlucht naar Sydney geboekt en ik vrij snel daarna ook! Eind mei heb ik lekker een maandje vrij om samen rond te gaan neuzen =D Heb er nu al zin in!

Voor degenen die nog niet afgehaakt zijn met lezen, BEDANKT! Jullie zijn toppers! Ik mis jullie allemaal, en Cleotje nog het meeste (tot nu toe serieus pas 1 kat gezien)...

Cheers!

  • 19 Februari 2014 - 07:02

    Sebas:

    Jeej ik ben een topper!!! Leuk om te lezen zusje, erg interessant ook om te lezen wat je allemaal doet in je onderzoek!

  • 19 Februari 2014 - 07:57

    Yvonne:

    Hoi Annemarie, leuk dat je nu verteld hebt wat je daar precies doet. Flink hard werken en bijna geen vrije tijd; zal niet meevallen. Maar je hebt dus ook wel een leuk uitje in het verschiet. Sterkte met het vele werk en probeer ook nog te genieten :) voor je weet is het weer voorbij. Groetjes!

  • 19 Februari 2014 - 08:13

    Rietje:

    Hey Annemarie!! Leuk om dit allemaal te lezen! Hard werken, maar ook veel plezier!! Hoe is het met de Spinnen in je verblijf? En doet Cleo het goed op zijn logeeradres? Liefsxx

  • 19 Februari 2014 - 08:31

    Chantal:

    Hey Annemarie,

    Wat leuk om te lezen hoe je leven down under verloopt! En vooral ook om meer te weten over je harde werken en je onderzoek. Nog superveel plezier gewenst, maar volgens mij gaat dat wel goed komen :-)

    Liefs,
    Chantal (en de rest natuurlijk)

  • 19 Februari 2014 - 10:25

    Jonna:

    Hee lief! Cleotje mist jou vast ook! En ik jou ook trouwens! Fijn dat je goed gezelschap hebt :) heel veel plezier en succes met de cute biggetjes!! X

  • 19 Februari 2014 - 17:08

    Tania:

    Het is weer een mooi verhaal :P Ben wel benieuwd hoe je krakbak eruit ziet :P
    Tot snel!

  • 19 Februari 2014 - 20:39

    Ingrid:

    Hoi Annemarie,
    Zooo, de vakantie is even voorbij, maar dat was ook maar één van de redenen om naar Australië te gaan. Interessant verhaal over de biggetjes, ik zie het een beetje voor me.
    Gelukkig dus ook af en toe de nodige ontspanning, meteen wel weer bijzonder. Zo maak je nog eens wat mee hè.....lege accu, mooie zee, nieuwe sport.... Maak het goed!XX

  • 20 Februari 2014 - 17:31

    Mariska:

    Hey mop, hard bikkelen dus daar! Wel echt een supertof onderzoek, ben ook wel benieuwd naar dat verschil tussen alle spenen vs aantal spenen voor lactatie... maar daar krijg jij dus weinig van mee?! Anyways, hou vol meisje en ik sluit me aan bij Tania: ben erg benieuwd naar je krakbak... oftewel: fotoooo!!! :D xx Maris

  • 23 Februari 2014 - 13:15

    Bea:

    Hoi Annemarie,

    Goed om te lezen dat je het goed maakt! Ik vind het erg leuk om zo een indruk te krijgen van jouw
    belevenissen en probeer me voor te stellen hoe je daar tussen de varkens verder met je onderzoek
    bezig bent. Probeer een goede balans te houden tussen werken en vrije tijd. Wat je allemaal meemaakt
    vergeet je nooit meer. Wat een ervaring zeg! Geniet ervan.

    Liefs Bea xx

  • 23 Februari 2014 - 21:46

    Marjolein:

    Zusje,

    Mooi verhaal weer! Ik ben wel voor het toevoegen van foto's! Wil natuurlijk wel zien hoe de piggy's eruit zien :) Mooi ook die details over wat je moet doen.. Inseminatie queen! (ieuw!) Ik check nog dagelijks ticketspy voor dat ene speciale ticket... Wie weet :) Maar nu ben ik toch een beetje bij je! Keep up the good work en tot skypes :)

    xxxx
    Marjolein

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemarie

Actief sinds 03 Aug. 2012
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 8328

Voorgaande reizen:

16 Januari 2014 - 28 Juni 2014

Annie goes Down Under

23 Augustus 2012 - 23 December 2012

Miens op jacht in Sverige

Landen bezocht: