De ongeloofelijke reis deel 2 - Sydney en meer! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Annemarie Mens - WaarBenJij.nu De ongeloofelijke reis deel 2 - Sydney en meer! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Annemarie Mens - WaarBenJij.nu

De ongeloofelijke reis deel 2 - Sydney en meer!

Door: Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

04 Juni 2014 | Australië, Melbourne

Hallo allemaal!

Wederom bedankt voor alle leuke berichten en feedback =D dat vind ik erg fijn en leuk!

De tijd tussen mijn laatste keer schrijven en nu ging voornamelijk over de laatste metingen in de stal. Mijn laatste batch met de piggy’s is afgerond en dus zijn alle metingen binnen! =D De laatste week was nog erg druk met KI en scannen, waar ik ne eindelijk wat meer handigheid in begin te krijgen dankzij de avondlessen van Emmy. Met een heerlijke bacon and eggs ontbijt werd het einde van mijn project op mijn laatste dag in de piggery dus even goed gevierd, al was dat meer voor Tai zijn verjaardag. ;) Ik ben dus ook al een beetje begonnen aan het verwerken en SAS-en van de resultaten. Maar echt ver ben ik nog niet, want in mijn laatste week heb ik ook Joline opgehaald van het vliegtuig! De volgende Veeteler staat al klaar om mijn project over te nemen… Ik heb haar een beetje wegwijs gemaakt op de campus en in Adelaide. Daarna heb ik haar aan haar lot overgelaten, maar wel met mijn autootje want eindelijk begon mijn welverdiende vakantie.

Zoals ze binnen ons gezin heel goed weten heeft de ongelofelijke reis namelijk ook een deel 2! Op donderdag 22 juni ben ik naar Sydney gevlogen met Tiger air. Dat is zeg maar de Ryan air van Australië, waar ik veel slechte verhalen over gehoord heb. Dus een beetje buikpijn had ik wel, vooral omdat op Sydney er over water geland wordt… Maar alles was goed gekomen, het was een vluchtje van niets! Bij de bagagebanden van Sydney Airport ben ik re-united met mijn ouders, die er al vanaf dinsdag aan het bijkomen waren van hun jetlag. Eerst maar eens naar het hotel. Ons hotel was in de wijk Clovelly, met een strandje heeeeeel dichtbij. Het was nog wel erg goed weer in Sydney, maar helaas niet zo goed, maar toch leuk meegenomen. Het hotel was zo’n beetje het sociale middelpunt van de wijk, het was een (sport)bar, een club, een bistro en gewoon een plek om rond te hangen in één. Het hotel gedeelte leek dus ook niet het belangrijkste, ik geloof dat we de enige gasten waren. De kamer was erg ruim, met 2 stapelbedden voor mij op een soort van balkon/serre/aanbouw, wel helemaal dicht hoor. Dat was op zich prima, alleen wel koud! Anyways, na even opfrissen zijn we met de bus richting het centrum gegaan. Uiteraard naar het uitkijkpunt op de Harbour Bridge en het Opera House, indrukwekkend om in het echt te zien hoor! Daarna op naar mijn eerste missie, uggs kopen. Echt, Australische uggs, dus niet persee van Ugg Australia, dat is namelijk een Amerikaans merk. Uggs zijn hier de laars zelf, dus die vorm en dat soort schoen gemaakt van schaapswol en schaapsleer. Al snel vonden we een officiële winkel met echt schaapsleren, in Australië handgemaakte uggs. Een klein paradijsje dus! Ook vrij snel had ik mijn keuze gemaakt, wat wel zo prettig was voor papa. Daarna hebben we nog wat rondgestruind door het centrum en lekker een wijntje gedronken en wat tapas gegeten op een terrasje.
De volgende dag hebben we gretig gebruik gemaakt van de Hop on – hop off bus om alle trekpleisters van Sydney te bezichtigen. Heel leuk! En erg handig. Het Opera House was ontzettend indrukwekkend van dichtbij. Ook Bondi beach werd met een bezoekje vereerd, ontzettend leuk! Een heerlijke lunch met een drankje erbij maakte het strandgevoel helemaal af. Onze hop on – hop off eindigde in Darling Harbour, waar we bij het Hard Rock café genoten hebben van een diner en een aantal cocktails. Op deze avond begon het zogenaamde Vivid festival. Delen van de stad werden in het licht gezet. Zo ook Darling Harbour! Een spektakel show van water óp het water – alla aquanura de efteling – en wij zagen het eersterangs van boven op het terras!
Dag 3 in Sydney bezochten we een super leuke markt met allemaal snuffelspulletjes. Van sieraden tot kleding tot kunst. Daarna zijn we weer richting Bondi beach gegaan om de Coastal Walk te doen. Die liep van Bondi beach naar Clovelly Beach, handig want daar was ons hotel weer. Het liep langs de verschillende stranden van Sydney met prachtige uitzichten en een hoop surfers, wat toch interessant blijft om te bekijken. ’s Avonds gingen we weer richting de stad voor het Vivid festival. Dit keer gingen we naar de light walk, waar uiterst indrukwekkende taferelen zich afspeelden. Het complete Opera House was bijvoorbeeld verlicht! Met allerlei verschillende scènes, prachtig! Daar zijn we op een taxiboot gesprongen om een rondje door de haven te varen. We zagen hierdoor alles van heel dichtbij en ook de Harbour Bridge en de gehele skyline waren prachtig!
De laatste dag in Sydney zijn we met de Ferry naar de Zoo gegaan. Alleen dat tochtje was al de moeite waard. Prachtige uitzichten op de stad. Aangekomen bij de Zoo ga je per kabelbaan naar boven en vervolgens wandel je door het park naar beneden dan. Zo zie je al de eerste indrukken van het park, erg bijzonder! Verder was het park echt prachtig. Alles erg ruim opgezet, grote enclosures, veel groen, schoon, als dierwetenschapper had ik er weinig op aan te merken! Het dierenaanbod was ook erg groot, met Australische en niet-Australische dieren. Een super leuke laatste dag dus!
Daarna ging het echte avontuur pas beginnen… Op maandag 26 mei hebben we onze camper opgehaald. We bleken een gratis upgrade gekregen te hebben – paps en mams hebben dat geluk toch wel vaker! – naar een groter, luxer en nieuwer model. Na een stapel papierwerk, een filmpje over hoe alles werkt en een korte rondleiding mochten we op weg. Maar wow, onze Maui was toch wel erg groot! En papa was natuurlijk nog niet echt gewend aan het links rijden etc. Maar we gingen toch dapper op weg, rustig rijden en goed blijven kijken. Gelukkig hadden we nog genoeg tijd om op onze eerste bestemming te arriveren, Katoomba in de Blue Mountains! Middenin de bergen vindt men deze stad. Compleet uitgestrekte berggebieden vol bos zo ver het oog reikt, adembenemend mooi! Het was nog even lastig voor ons om uit te vinden waar en hoe alles werkte rondom de camper en op de camping, vooral waar al die verrekte sleuteltjes voor zijn… lekker een beetje aan klungelen dus. Maar het koken ging best prima!
De volgende dag zijn we gaan wandelen in de blue mountains, met als hoogtepunt de uitzichten op de Three Sisters, drie grote rotsformaties die zo liefkozend genoemd worden. Na een paar uur wandelen waren we dan ook beneden in het dal. Daar aanbeland gingen we met de trein omhoog. Maar niet zomaar een trein, nee de steilste trein ter wereld! Het was een oude kolentrein, maar nu een heuse attractie. De stoeltjes konden aangepast worden om de hoek nog heftiger of juist minder heftig te maken. Eenmaal boven kwamen we uit in het bezoekerscentrum van de blue mountains, voor een heerlijke koffie! Na in de camper even geluncht te hebben zijn we nog even naar boven, naar Katoomba gelopen. Daar nog wat winkeltjes gekeken en in het oudste café (van Australië wil ik zeggen maar weet niet of dat waar is..) nog wat gedronken en heerlijke bonbons gekocht.
De dag erna gingen we weer rijden, richting Canberra. Onder het mom van, dat moet je toch gezien hebben. We besloten ook om dit ritme zo’n beetje aan te houden. Dag rijden, dan een dagje iets doen en dan weer gaan rijden. Dus telkens 2 nachten op een camping. In zo’n dag rijden maken we dan zo’n 5uur, ongeveer 400-500 kilometer als ik het goed onthouden heb. Ondertussen natuurlijk wel eens stoppen voor eten, bezichtigingen oid. Zo zijn we richting Canberra dan ook even gestopt in Goulborn voor een stadswandeling en boodschapjes en niet onbelangrijk het mega grote cementen Merino schaap! In dit schaap zat een klein museum over de wol en een hele grote winkel, waar we toch verleid waren tot de aankoop van enkele mooie wollen kledingstukken. Vlak voor Canberra zagen we de eerste velden vol met kangoeroes! Zomaar pardoes in het wild. Papa geloofde het nog steeds niet helemaal, hij kon ze dan ook niet zien als chauffeur. De camping was zeer luxe en erg mooi.
De volgende dag zijn we naar het CBD van Canberra gelopen. Daar hebben we weer een hop on – hop off gedaan. Canberra is namelijk verdeeld, aan de ene kant het zeer opwindende *ahum* CBD en aan de ander kant het parlement gebeuren, met in het midden een rivier. Het parlements gebouw was prachtig, heel ruim en groots. De info in de bus was ook erg interessant en de ambassades zeer interessant. Maar verder, wat een doodse en saaie stad… zoals iedereen dat ook altijd zegt hebben wij het ook beleefd. Maar ach, het is toch de hoofdstad en kan wel afgestreept worden.
De volgende dag vervolgde onze reis naar Buchan. Dit is een heel klein dorpje in de Snowy Mountains, dus al meer richting Melbourne. Weer een prachtig stuk gereden door bergen, bossen en hobbit taferelen. Hier en daar komen we nu wel dode wombats tegen, wat mij een beetje verdrietig maakt. Aangekomen in het natuurreservaat waar onze camping is, blijken we afgesloten van de normale wereld. Geen bereik, geen internet. Gelukkig wel stroom en water voor de camper, ook zeer schone wc’s. Maar we stonden middenin een dal, middenin de bossen! Prachtig! We kregen na zonsondergang dan ook wat bezoek van het plaatselijke wild life, een paar possums (buidelrat) kwamen even zoeken naar eten.
De voornaamste reden voor ons bezoek aan Buchan waren de druipsteengrotten, die we dan ook de volgende dag bezochten. We hadden nog wel wat ruzie met het warme water, de leidingen waren een beetje koud geworden. In het visitors centre was inmiddels een zeer vriendelijke ranger die ons hielp. Na toch een lekkere douche bezochten we de grotten, de Royal cave en de Fairy cave. Wederom zeer bijzonder! Dat de natuur zulke dingen kan maken! Met uitleg van een heuse Ozzy Bioloog (lees zeer gemaakte en vreemde grappen) was het een bijzondere wandeling. Bij de uitgang lagen de wilde kangoeroes op ons te wachten, dus eindelijk was ook papa overtuigt dat ze hier echt los lopen! Na nog een korte wandeling in de omgeving met nog veel meer kangoeroes was ons batterijtje wel op!
Van Buchan zijn we naar Melbourne gereden, naar een camping in het midden van een industrie terrein, zo’n 10km van het CBD af. Maar met vloerverwarming in de toiletgebouwen! Met een bus waren we met een half uur in het centrum, dus dat was toch wel prima. Hier zijn we wat langer blijven staan. De eerste 2 dagen stonden in het teken van wandelingen door de stad maken, de vele arcades bezoeken, een heleboel koffie drinken, een ritje in de historische tram en rondsnuffelen op de Victoria Market. Wat een geweldige stad! De sfeer is erg gezellig, overal is er heerlijk eten en drinken, ik kreeg er een beetje Rotterdam gevoelens bij ☺.
Gisteren, op 4 juni dus, was papa jarig. Mama en ik hadden de camper een beetje versierd en hier en daar een glaasje voor hem opgeduikeld. Maar het echte hoogtepunt was de excursie naar Phillips Island. In een klein busje met gemengd publiek werden we door onze tourguide/chauf naar het eiland gereden. Onderweg hadden we een morning tea/lunch stop bij een klein wild life parkje. Hier zaten weer de bekende Ozzy dieren, emu’s, schapen, alpaca’s (die hebben ze veel hier, niet wild natuurlijk), walibi’s, koala’s, Tasmenian devils en wombats. En HOERA! Deze lag eens niet te pitten! Ik helemaal blij. We hadden een bakje voer gekocht voor de kangoeroes, dus papa en mama waren een ervaring rijker, een kangoeroe die uit je hand eet. Onze weg vervolgede zich langs de chocoladefabriek en de Grand Prix naar het echte interessante gedeelte van het eiland, Nobby’s bay en de Pinguïn Parade. Bij het eerste zagen we in de hele verre verte wat rotsen, waar als je ver inzoomde met de camera zeehonden waren te zien. Het tweede was natuurlijk de echte attractie. Hier gingen we bij het strand met zonsondergang staan wachten en kijken tot de pinguïns het water uit kwamen, het strand op waggelden en hun weg naar hun huisjes zouden opzoeken. Die huisjes waren over de gehele kustlijn van het eiland zo ongeveer, maar op deze plek was het open voor publiek en kwamen er ook aanzienlijk veel. Onze tour guide had ons op de meest tactische plek gezet, we zagen ze recht voor ons de duinen beklimmen, liepen onder ons door en aan de andere kant van onze brug kwamen ze weer tevoorschijn. Echt een fantastisch, ongelofelijk gezicht! Het zijn de meest kleine en meest schattige pinguins ter wereld. We zagen ze op een halve meter langs lopen! Momenteel is het paringsseizoen, wat we ook bevestigt zagen voor onze neus. Zulke dingen maak je niet vaak mee!!! Na dit natuurschoon bewondert te hebben gingen we weer terug naar de stad en naar de camping, het Melbourne avontuur zat erop.

Het weer is erg wisselend geweest. In Sydney was het nog erg warm, daarna hebben we ook veel kou gehad en ook wat regen. Vooral in Melbourne was het erg nat helaas. Het is dus duidelijk herfst. Maar nog steeds prachtig over het merendeel genomen! En wel zo prettig voor papa dat de temperaturen laag zijn… ;-)

Dit was ongeveer de helft van onze reis, en dat lijkt me wel even genoeg. Het is namelijk alweer enorm lang geworden! Chapeau voor de mensen die het gehaald hebben, jullie zijn de echte die-hards! Maar voor het idee, papa en mama hebben ieder al bijna 1000 foto’s gemaakt, dus maak je borst maar nat! Er is nog zoveel te vertellen, maar dat houden jullie tegoed voor mijn terugkomst.

De volgende keer meer, over de Great Ocean Road, Kangaroo Island en natuurlijk de eindbestemming Adelaide! =D

Foto’s volgen nog, daar heb ik helaas niet genoeg internet voor (50mb…). Maar nu hebben jullie alvast een idee van onze reis!

Ik mis jullie allemaal wel erg nu hoor! Tot snel!
Liefs,
Annemarie (en ook John en Els een beetje natuurlijk)

• 05 Juni 2014 - 23:50

Ingrid:

Even snel, vanuit mijn bed, 23.47 uur.....wat hebben jullie het héérlijk! B-)<3:-) LIEFS XXX

• 06 Juni 2014 - 00:05

Rietje:

Hey Annemarie ik wilde net naar bed gaan!! Toen ik jou verslag voorbij zag komen! Maar dat ga ik morgen op mijn gemakkie lezen........onder het genot van een kopje koffie! Liefs.

• 06 Juni 2014 - 08:29

Yvonne:

Het leest/en klinkt allemaal geweldig. Echt genieten dus. Geen enge vogels of andere dieren voor Els? Bedankt weer voor het reisverslag en nog veel plezier. Groetjes en kusjes!!!

• 06 Juni 2014 - 11:19

Rietje:

Hey Annemarie! Wat een spannend verslag! Ik ben er eens goed voor gaan zitten! Geweldig al die dieren.....en die pinguins!! Super hoor! Groetjes daar en bedankt voor het mooie verslag!

• 06 Juni 2014 - 11:32

Bea:

Wat een geweldige vakantie! Ik lees het allemaal bijna met de mond open. Wat maken jullie veel mee.
    Al die indrukken moeten thuis zeker ook nog een plekje krijgen en ik wil zeker de foto's zien. Geniet,
    geniet en geniet met elkaar! Dikke kus en groetjes.

• 11 Juni 2014 - 11:51

Jonna:

Jaa uit :) en helemaaaal niet erg om te lezen! wat super gaaf zeg! Heel veel plezier nog lieverd!
    mis jou ook!
    xx

• 23 Juni 2014 - 18:53

Marjolein:

Ook ik heb t gehaald :) Grappig is dat ik ook ongeveer op dit punt geeindigd ben bij de foto's van pap... Ik kan de plaatjes dus mooi koppelen aan jouw verhaal. Geweldig verhaal, jaloers!!

2 opmerkingen:
    - er is maar 1 Rotterdam!!
    - uggs voor je zus graag! Maat 41/42 :)

Dikke kus