De ongelooflijke reis deel 1 - Reisverslag uit Roseworthy, Australië van Annemarie Mens - WaarBenJij.nu De ongelooflijke reis deel 1 - Reisverslag uit Roseworthy, Australië van Annemarie Mens - WaarBenJij.nu

De ongelooflijke reis deel 1

Door: Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

02 Mei 2014 | Australië, Roseworthy

G'Day iedereen!

Bedankt voor alle lieve berichten en mijn trouwe lezers! :D

Na een trip als deze is het eigenlijk onmogelijk om geen verhaaltje te typen..! En nee, geen pratende dieren waren involved ;) (Broeders en zuster, ik hoop heel erg dat jullie deze snappen)

Maar first things first. Ik heb nog maar iets meer dan 2 weken over bij mijn geliefde varkens! Het einde van mijn proef is dan echt in zicht. En hoezeer ik ook geniet van de piggy's, kijk ik er wel naar uit niet elke dag te MOETEN en niet constant naar poep te ruiken. De soapserie is geëindigd in een climax, de piggery manager is opgestapt.. Dus ergens ben ik blij dat ik bijna klaar ben, want er zal wss een soort van anarchie losbarsten nu.
Inmiddels heb ik ook mijn literatuur gedeelte opgestuurd en wacht ik tot ik deze kan verbeteren. Verder druk bezig met de gegevens verwerken en me vanaf volgende week aan SAS wagen (jippie..). De studie gaat dus nog zijn gangetje, al weet ik wel zeker dat ik het in NL moet afmaken, het is gewoonweg nog te veel werk.

De rest van april stond in het teken van hard werken met enkele sociale activiteiten. Een gezellige bbq met de research groep bij Pieter en Emmy thuis, paasbrunch met Kate en vrienden, een easter egg hunt met de varkens repro groep en nog een paar bezoekjes aan Adelaide. Het beste was mijn dagje naar het Gorge Wildlife Park met Jemma. Dit park was op een klein uurtje rijden van de campus, wat totaal geen straf was door de mooie Barrossa omgeving. We hadden geluk, het was ook nog eens prachtig weer! In het park waren alle Ozzy animals te vinden, waaronder krokodillen, pinguins, dingos, walibis, kangoeroes, vogels, koala's, kamelen en ga maar door. Ook enkele niet-ozzy dieren waren hier opgevangen (panter?) De wombats waren helaas heel diep aan het slapen, die heb ik niet in actie gezien. In het begin hadden we een pak koekjes en een zakje voer gekocht, want de walibis en roe's liepen vrij rond en mocht je voeren. Erg on-dierwetenschapper liepen we dus achter de beesten aan om ze vol met biscuitjes te stoppen. Maar het was zo schattig! Hoogtepunt was wel het vasthouden van de koala inclusief een foto maken ervan :D Dit was mijn grootste wens om te doen in Australië als nagedachtenis aan oma <3 u bent nog altijd dicht bij me!

In April hadden de studenten hier maar weer eens 2 weken vrij.. Echt die studenten hebben een leven hier!! En men vroeg me steeds wat ik in de vakantie ging doen, dus heb ik vrij last minute de knoop doorgehakt en een reisje geboekt naar Alice Springs en Uluru in het midden van Australië, in de staat Northen Territory. Het koste me een nier uit mijn lijf om het te kunnen betalen maar het was het zo waard! Vorige week vrijdag ben ik naar AS gevlogen. Heel bizar, je hoeft dus werkelijk nergens je paspoort te laten zien.. je bagage etc word gewoon zoals we gewend zijn gecontroleerd, en vloeistoffen ed mogen ook niet mee. Maar dan heb je alleen je boardingpass nodig te vertrekken. Volgens mij hoef je die niet eens te hebben om in het vliegveld te zijn! Erg last minute had ik toch nog een coole (safari) hoed gekocht, met het oog op mijn vroegere zonneallergie en de hoeveelheid zon waar ik blootgesteld zou worden. Tijd om te boarden en hup 2 uur later was ik in AS. Bloedjeheet... Het ligt in de woestijn, dus is het hele jaar door erg warm. Ik werd opgehaald door een busje van het hostel waar ik ook heen werd gebracht, Toddy's backpackers. Daar kreeg ik aanwijzingen om naar het reisbureau van de tourgroep te gaan voor de aanwijzingen etc. Na een korte, hete wandeling waarbij ik alle aboriginals probeerde te negeren vertelden ze me wat ik mee mocht nemen op de tour. Het belangrijkste waren snacks en 2 grote flessen water. Het is een best actieve tour en je wilt niet uitdrogen in de middle of nowhere. Dus dat ben ik gaan kopen en vervolgens teruggelopen naar het hostel. Daar ontmoette ik 2 van mijn tourgenoten, Amy (Brit) en Nadya (Spaans). Samen hebben we een pizza gegeten in de bar en vroeg naar bed gegaan.
Want op zaterdag werden we om 5.30 uur na een ontbijt om 5.10 uur door Alec onze tourguide. Met 21 deelnemers gingen we onderweg. Onze eerste bestemming na een rit van 5(!!) uur was de King's Canyon. Hier hebben we een hele zware maar prachtige wandeling van ongeveer 3,5uur gemaakt. De wandeling begon met een hele steile trap/berg beklimming om bovenop de canyon te geraken. Ik snapte direct waarom de 3L meegesjouwd moesten worden.. Zweten!! Maar het was het zeker waard. Eenmaal boven ging de wandeling door met verschillende omgevingen, uitkijkpunten en prachtig gesteente. Hoogtepunt was het afdalen naar de Garden of Eden, een soort van tuin in het midden van de Canyon met een waterpoel en alles. Omdat het de afgelopen weken nogal wat geregend had was alles groen en lush, echt prachtig!
Na deze heftige wandeling reden we verder naar onze campingground voor de nacht, met nog een tussenstop om hout voor het kampvuur te zoeken. Want de eerste nacht was bushcamping, zonder stromend water, zonder elektriciteit en toiletten middenin de outback! Heel spannend was dat dus! We hadden gekookt in het donker en op een kampvuur. Daarna onze swags (niet amerikaanse swag maar australische) om het vuur verspreid en vanuit daar een prachtig zicht op de sterrenhemel inclusief de melkweg. Ik heb uiteraard vreselijk slecht geslapen, vooral omdat er een wilde kat en dingo's rond ons kamp slopen.. Toch een onvergetelijke ervaring!
De volgende dag om 5.15uur op.. Heerlijk.. We zijn naar het Uluru national park resort gereden waar we onze 2e nacht zouden hebben. Hier konden we eindelijk douchen en een beetje opfrissen! Ook hadden we hier weer een beetje bereik, wat wel zo prettig was om even te laten weten dat ik het kamperen had overleefd. Vervolgens gingen we naar het park zelf, eerste stop de Kata Tjuta. Dit is hetzelfde gesteente als Uluru, maar dan nog groter en hoger. Vrij vertaald is het "vele hoofden". Voor de aboriginals is dit een hele bijzondere plek, maar een heel klein stukje is open voor publiek, in de rest doen ze nog steeds ceremonies etc. Er zijn 36 gebergten, die representeren de 36 goden. De wandeling is dan ook tussen de stenen door, anders is het net alsof je op hun goden loopt. Wederom een zware 3 uur durende wandeling. Met klauteren en klimmen en bovenal zweten. maar zo mooi! Echt ongelooflijk dat er zulk soort natuur opeens in het midden van een woestijn is. Ik snap dat het heel spiritueel is voor de aboriginals.
Na de Kata Tjuta zijn we dan eindelijk naar Uluru gereden! Eerst naar het cultuurcentrum om te leren over aboriginal cultuur. Het was zeer leerzaam, erg bijzonder hoe ze hier leefden, erg veel respect daarvoor. Uluru is hun meest spirituele plek, vol geschiedenis etc. We leerder ook hoe de blanken dit land claimden en voor allerlei problemen zorgden. Ook hebben zij het beklimmen van Uluru bedacht, de aboriginals doen dit bij hoogste uitzondering voor een ceremonie. Het word dus ook als diep disrespectful gezien om Uluru te beklimmen. Daarnaast is het ook echt een gevaarlijke klim.
Na de educatie gingen we voor een korte 1uur durende wandeling bij Uluru, de Mala walk, vernoemd naar een stam die daar leefde. Het verhaal is erg interessant, maar erg lang dus dat kan ik je in real life vertellen beste lezer! Erg indrukwekkend om de steen zo dichtbij te zien, ik dacht altijd dat het een soort van blok was, maar er zijn juist een boel vervormingen met uitsteeksels en grotten en hoeken etc.
Toen was het tijd voor ons diner bij zonsondergang. Op naar het uitkijkpunt dus! Onder het genot van wat cider en eten zagen we de zon ondergaan tegenover Uluru. Dat zorgde voor wat verschillende beelden en kleuren. Helaas was het weer niet perfect dus was er niet mega veel te zien. Terug bij onze camp ground konden we weer heerlijk douchen en in onze swag kruipen rondom het kampvuur. Geen wilde dieren deze nacht, wel een boel insecten..!
Na wederom opgestaan te zijn om 5.15 uur gingen we nu naar de zonsopgang over Uluru kijken. Dit was echt magisch mooi! Heel bijzonder om te zien. En dat onder het genot van een ontbijtje.
Daarna weer naar de steen, voor de ongeveer 2 uur durende base walk om de steen heen. Wederom heel bijzonder. Alle verschillende kanten, de grotten, de waterplekken en inkepingen in de steen waren heel gaaf!
Hierna was het tijd om terug naar AS te gaan, met nog een tussenstopje bij een camel farm waar we een kort ritje op een kameel hadden. Na aankomst bij het hostel en weer opgefrist te zijn hebben we met de groep nog gegeten en wat gedronken bij The Rock Bar, erg gezellig!
De volgende dag ben ik weer terug gevlogen naar Adelaide waar Jemma en haar moeder me ophaalden :). Daarna ben ik compleet gesloopt terug naar de campus gereden en mijn bed ingedoken!

Het was een prachtig reisje, één om nooit te vergeten! Dat uit zich dus in een mega verhaal en nog meer foto's :D Dit was nog een beetje de verkorte versie, want ik heb het niet eens gehad over de anti-slangen cirkel met zout! Of alle gekke reisgenoten.. maar dat zijn verhalen voor bij terugkomst!

Als je het einde hebt gehaald, wederom bedankt! Het is een hele zit denk ik zo ;) Ik ga mijn varkentjes voeren en dan weer lekker vroeg naar bed!

De welbekende link met een aantal hele mooie foto's en een aantal selfies:

https://www.flickr.com/photos/118137224@N07/sets/

Tot snel!

Liefs,
Annemarie

  • 02 Mei 2014 - 09:16

    Yvonne:

    Weer een mooi verslag en ja dat zal best wel prachtig geweest zijn. Er zitten ook een paar geweldige foto's tussen. Maar je moet er wel wat voor over hebben. Kamperen zonder sanitair brrrr. En alle " vriendelijke" diertjes :) Nu telt het alweer af. Ik wens je nog veel plezier met Els en John binnenkort. Geniet ervan samen! Groetjes..

  • 02 Mei 2014 - 10:50

    Rietje:

    Twee koppen koffie verder!!Annemarie.......mooi verslag weer, en hele mooie foto's!! Heel leuk om te lezen, wat jij allemaal beleefd!! Alleen die insecten daar griezel ik van! Die anderen dieren, daar in dat park,lijkt mij een prachtige ervaring!! Liefs Riet en Frans.

  • 02 Mei 2014 - 21:20

    Mazzel:

    Lieve Sissy,

    Wat een doldwaze avonturen heb je meegemaakt!
    En hoe lang is je verhaal!! Maar ik heb zitten gniffelen.
    Oma zal trots op je zijn <3

    Dikke kus,
    Nestor

    En nu hoop ik dat je mijn hints snapt :)

  • 02 Mei 2014 - 22:55

    Bea:

    Hoi Annemarie,

    Wat maak jij ontzettend veel mee. Om nooit te vergeten!

    Geniet van de vakantie daar met je vader en moeder.
    Lieve groetjes van Bea, Eddy, Alex en Monique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemarie

Actief sinds 03 Aug. 2012
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 8324

Voorgaande reizen:

16 Januari 2014 - 28 Juni 2014

Annie goes Down Under

23 Augustus 2012 - 23 December 2012

Miens op jacht in Sverige

Landen bezocht: